Present Simple

BETA

Ten układ i zadania są w wersji testowej. Wkrótce pełny kurs będzie zawierał je w dopracowanej formie.

Present Simple – English (Matura rozszerzona)

Present Simple

Matura rozszerzona (EN): użycie, pytania (WH/yes-no), negacje, 3 os. l.poj., stative vs dynamic, rozkłady, tag questions

📹 Lekcja wideo

Otwórz notatki (PDF)

📜 Notatki – Present Simple (Matura rozszerzona)

1) Zastosowanie i kontrasty

  • Prawdy ogólne i fakty: Water boils at 100°C.
  • Nawyki i rutyna: She usually gets up at 6.
  • Rozkłady / timetable future: The train leaves at 7 pm.
  • Stative verbs (stany, nie czynności): know, believe, want, love, hate, need, understand, prefer — zwykle nie używamy w Continuous.
  • Kontrast z Present Continuous: now/at the moment/currently ⇒ Continuous; always/usually/often ⇒ Simple (nałóg/zwyczaj).

TIP (matura): słowa sygnałowe często prowadzą do poprawnej formy: every day, usually, on Mondays → Simple; now → Continuous.

2) Budowa zdań

  • Twierdzenie: I/You/We/They + V, He/She/It + V-(e)sHe works.
  • Przeczenie: do not (don’t) / does not (doesn’t) + V → She doesn’t like tea.
  • Pytanie: Do/Does + S + V? → Do they live here?
  • Short answers: Yes, I do. / No, she doesn’t.

3) Pisownia 3 os. l.poj. (He/She/It)

  • -s: play → plays
  • -es po -o, -ch, -sh, -ss, -x, -z: go → goes, watch → watches
  • -y → -ies po spółgłosce: study → studies (ale play → plays)
  • have → has

Uwaga: w pytaniach/przeczeniach czasownik główny bez -s: Does he play? / He doesn’t play.

4) Pytania: yes/no, WH-, o podmiot i o dopełnienie

  • Yes/No: Do you work here? / Does she drive?
  • WH-: Where do they live? / What does he do?
  • Pytanie o podmiot (brak operatora): Who writes to you?
  • Pytanie o dopełnienie (WH + do/does): Who do you write to?
  • Tag questions: You like jazz, don’t you? / She works here, doesn’t she?

TIP (matura): jeśli who/what to podmiot zdania, użyj formy bez do/does.

5) Przysłówki częstotliwości

  • always, usually, often, sometimes, rarely, never
  • Pozycja: zwykle przed czasownikiem głównym: She usually walks.
  • • Po be: He is often late.
  • • Na początku zdania – możliwe (Often, she walks…), ale mniej neutralne.

6) „Always” i odcień irytacji

  • He always leaves his socks on the floor. — zwyczaj, często z irytacją mówiącego.
  • • Continuous z always też możliwy dla irytacji, ale powoduje nacisk na trwający „irytujący nawyk” (rzadziej w formalnych odpowiedziach maturalnych).

TIP: Na maturze bezpieczniej wybrać Simple do neutralnego nawyku; Continuous z always używaj świadomie (styl/pragmatyka).

7) Typowe błędy i pułapki (EXAM-READY)

  • Podwójne -s: She doesn’t likes ❌ → She doesn’t like
  • Operator vs „to be”: Does she is… ❌ → Is she… / Does she… (zwykły czasownik) ✅
  • Liczba mnoga/rzeczowniki osobliwe: The news is…, Mathematics is…; AmE: My family lives…
  • Stative w Continuous: I am knowing ❌ → I know ✅ (chyba że inny sens, np. I’m thinking = „rozważam teraz”)
  • Pozycja przysłówka: She usually walks / He is often late (po be).
  • Timetables: The train leaves at 6. (nie future, nie continuous; Simple wygrywa w rozkładach)

TIP (strategia): Najpierw zidentyfikuj czasowe słowo-klucz i typ znaczenia (nawyk/fakt/rozkład vs „teraz”). To ustawia czas gramatyczny w 80% zadań.