Imiesłowy

BETA

Ten układ i zadania są w wersji testowej. Wkrótce pełny kurs będzie zawierał je w dopracowanej formie.

Imiesłowy (Participles) – English (Matura rozszerzona)

Imiesłowy (Participles)

Present participle (-ing), past participle (V3), participle clauses, przymiotniki -ed/-ing, reduced relatives, strona bierna, „having + V3”

📹 Lekcja wideo

Otwórz notatki (PDF)

📜 Notatki – Imiesłowy (Matura rozszerzona)

1) Rodzaje imiesłowów i relacja czasowa

Present participle (V-ing) – czynny / równoczesność

  • Walking down the street, I met Tom. (= gdy szedłem, spotkałem…)
  • Not knowing the code, she asked for help.
  • Looking at the data, we notice a trend.

Past participle (V3) – bierny / stan po czynności

  • Shocked by the news, she left.
  • Given more time, we would finish.
  • Surrounded by mountains, the town is lovely.

Perfect participle (Having + V3) – wcześniejszość

  • Having finished the report, we went home. (= po skończeniu raportu…)
  • Having been warned, they acted carefully. (perfect + strona bierna)

EXAM TIP: Jeśli czynność z imiesłowem jest wcześniejsza od tej w zdaniu głównym → wybierz having + V3. Jeśli równoczesnaV-ing.

2) Participle clauses: funkcje + podmiot

Najczęstsze relacje znaczeniowe

  • Przyczyna: Being tired, she went to bed.
  • Warunek: Given enough time, we can solve it.
  • Skutek: He slipped, hitting his head.
  • Równoczesność: Standing at the door, he waited.
  • Poprzedniość: Having read the article, I disagree.

Zasada podmiotu (unikaj „dangling”)

  • • Imiesłów odnosi się do tego samego podmiotu co zdanie główne.
  • Driving to work, the traffic was heavy.
  • Driving to work, I found the traffic heavy.

Jeśli podmioty różne → użyj pełnej konstrukcji (because/when/while…).

3) Reduced relatives – forma aktywna

  • People who live herePeople living here are friendly.
  • Students who are preparingStudents preparing for exams…
  • Anyone who wantsAnyone wanting to join…

Wzór: who/that + be + V-ingV-ing; who/that + V (regular)V-ing (opisz osoby wykonujące czynność).

4) Reduced relatives – forma bierna

  • Books that were written by OrwellBooks written by Orwell…
  • The data that is providedData provided by the lab…
  • Forms that are requiredForms required for the visa…

Wzór: who/that + be + V3V3 (opis stanu/cechy, nie działania autora zdania).

5) Przymiotniki -ed / -ing (uczucie vs cecha)

  • -ed → jak się czuje osoba: interested, bored, confused
  • -ingjaka jest rzecz/sytuacja: interesting, boring, confusing
  • I’m interested in data science. / The lecture is interesting.
  • We were bored. / The film was boring.

MINI-TEST: Jeśli poprzedza be + zaimek osobowy (I/he/she) → zwykle -ed. Jeśli opisujesz rzecz → zwykle -ing.

6) Strona bierna & konstrukcje

  • Be + V3: The door is closed.
  • Have/Get + object + V3 (causative): We had the car repaired.
  • With + object + V-ing/V3/adjective (okolicznik): With the windows open, it’s cold.
  • Absolute construction (rzadziej na maturze, eleganckie): The weather being fine, we left early.

UWAGA: With + object + open/closed/broken – to nie pełna pasywna, tylko opis stanu.

7) Perfect participle, błędy i strategia

Perfect participle (czynność wcześniejsza)

  • Having finished the task, he left.
  • Having been invited, she felt honoured.
  • • Kontrast: Finishing the task, he left. (brzmi jak równoczesność → nienaturalne)

Typowe błędy (matura)

  • Dangling:Walking to school, the rain started. → ✅ Walking to school, I noticed it started to rain.
  • -ed/-ing swap:I’m interesting in… → ✅ I’m interested in…
  • Mylenie biernej z przymiotnikiem stanu: the door open(ed) w „with + object”

EXAM STRATEGY (krok po kroku)

  1. Najpierw porównaj czasową relację: równocześnie czy wcześniej?
  2. Sprawdź podmiot po przecinku = ten sam co w zdaniu głównym.
  3. Wzrokowo znajdź „who/that + be” → zredukuj do V-ing lub V3.
  4. Dla nawyków stanów uczuć odróżnij -ed (osoba) i -ing (rzecz).
  5. Jeśli w grę wchodzi skutek/warunek/przyczyna – participle clause jest często zwięzła i lepsza stylistycznie.